123

Attention! The website uses cookies to offer you better browsing experience. Find out more on Privacy Policy. Now your browser has blocked cookies. This information will be displayed until you enable cookies in your browser.
I understand and accept cook­ies!
*
:
/
o
[
]
Z
U

Karta nr 5. Czasy i opóź­nie­nia

Kar­ta nr 5. Cza­sy i opóź­nie­nia.


Na tej za­kład­ce usta­la­my na­stę­pu­ją­ce cza­sy:

  1. Czas wy­świet­la­nia po­je­dyn­cze­go slaj­du. Czas wy­świet­la­nia slaj­dów po­da­je­my w mi­li­se­kun­dach (1000 ms od­po­wia­da je­dnej se­kun­dzie). Mi­ni­mal­na war­tość, ja­ką mo­że­my tu wpi­sać – to 500 ms (czy­li pół se­kun­dy).

    Do­dat­ko­wo za po­mo­cą zna­czni­ka Włącz wskaź­nik upły­wu cza­su mo­że­my włą­czyć gra­ficz­ne po­ka­zy­wa­nie upły­wu cza­su w po­sta­ci np. prze­su­wa­ją­ce­go się pas­ka po­stę­pu (wy­gląd i ko­lor wskaź­ni­ka po­stę­pu usta­li­my na in­nej kar­cie).
  2. Czas, po upły­wie któ­re­go, po uru­cho­mie­niu ga­le­rii gór­ny pa­sek me­nu oraz dol­ny pa­sek z mi­nia­tu­ra­mi zo­sta­nie au­to­ma­tycz­nie ukry­ty. Po uru­cho­mie­niu ga­le­rii pro­gram wy­świet­li na gó­rze ok­na pa­sek z iko­na­mi (po­le 1) i na do­le ok­na – pa­sek z mi­nia­tu­ra­mi (po­le 3). Po upły­wie cza­su edy­to­wa­ne­go w oma­wia­nym po­lu edy­cyj­nym, oba pas­ki zo­sta­ną au­to­ma­tycz­nie ukry­te. Po­dob­nie jak w przy­pad­ku po­prze­dniej op­cji czas po­da­je­my w mi­li­se­kun­dach. Mo­że­my tu wpi­sać też war­tość –1, co bę­dzie ozna­cza­ło, że pas­ki nie bę­dą ukry­te au­to­ma­tycz­nie po uru­cho­mie­niu ga­le­rii. War­tość 0 na­to­miast ozna­cza, że pas­ki nie po­ja­wią się w ogó­le.

    UWAGA! – Omó­wio­ne wy­żej za­leż­no­ści do­ty­czą sta­nu bez­po­śre­dnio po uru­cho­mie­niu ga­le­rii (czy­li po we­jściu na stro­nę, na któ­rej jest ga­le­ria). Np. war­tość 0 po­da­na w tym po­lu ozna­cza, że po we­jściu na stro­nę z ga­le­rią zdję­cia zo­sta­ną wy­świet­lo­ne, ale pas­ka me­nu i pas­ka z mi­nia­tu­ra­mi nie bę­dzie wi­dać, ale – po zbli­że­niu mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na od­po­wie­dni pa­sek zo­sta­nie wy­su­nię­ty.
  3. Czas, po upły­wie któ­re­go po prze­su­nię­ciu mysz­ki znad gór­ne­go pas­ka me­nu lub dol­ne­go pas­ka z mi­nia­tu­ra­mi zo­sta­ną one au­to­ma­tycz­nie ukry­te. Op­cja dzia­ła po­dob­nie do omó­wio­nej wy­żej, ale do­ty­czy ru­chów mysz­ką nad pas­kiem me­nu i pas­kiem z mi­nia­tu­ra­mi. War­tość więk­sza od 0 ozna­cza, że po wy­je­cha­niu mysz­ką po­za ob­szar da­ne­go pas­ka, pro­gram za­czy­na od­li­czać po­da­ny czas. Po upły­nię­ciu te­go cza­su, od­po­wie­dni pa­sek zo­sta­nie ukry­ty. War­tość –1 ozna­cza, że pa­sek ni­gdy nie zo­sta­nie ukry­ty. Na­to­miast war­tość 0 ozna­cza, że pas­ki w ogó­le nie rea­gu­ją na ruch mysz­ki (czy­li je­śli nie zo­sta­ną wy­świet­lo­ne za­raz po star­cie – za po­mo­cą op­cji omó­wio­nej wy­żej), to nie zo­sta­ną już wy­świet­lo­ne w ogó­le.
  4. Moż­na za­sto­so­wać do­wol­ne kom­bi­na­cje dwóch omó­wio­nych wcześ­niej op­cji. Np. po­da­nie war­to­ści:
    • –1, –1 – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie i nie bę­dą ni­gdy ukry­wa­ne,
    • –1, 0 – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną po­ka­za­ne przy star­cie i zo­sta­ną ukry­te do­pie­ro, gdy mysz­ka znaj­dzie się nad da­nym pas­kiem i zo­sta­nie znad nie­go wy­su­nię­ta, po czym pas­ki nie zo­sta­ną już ni­gdy wy­su­nię­te,
    • –1, 1000 – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną po­ka­za­ne przy star­cie i zo­sta­ną ukry­te do­pie­ro, gdy mysz­ka znaj­dzie się nad da­nym pas­kiem i zo­sta­nie znad nie­go usu­nię­ta i upły­nie od te­go mo­men­tu je­dna se­kun­da; pas­ki bę­dą mog­ły być po­no­wnie wy­su­nię­te, po zbli­że­niu mysz­ki do od­po­wie­dniej kra­wę­dzi ok­na,
    • 1000, –1 – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie, ale zo­sta­ną po­tem au­to­ma­tycz­nie ukry­te po upły­wie je­dnej se­kun­dy. Na­stęp­nie zbli­że­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na wy­su­nie da­ny pa­sek, któ­ry już ni­gdy nie zo­sta­nie ukry­ty,
    • 0, –1 – ozna­cza, że pas­ki nie zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie, ale zbli­że­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na wy­su­nie od­po­wie­dni pa­sek, któ­ry już ni­gdy nie zo­sta­nie ukry­ty,
    • 0, 0 – ozna­cza, że pas­ki nie zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie i zbli­ża­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na ich nie wy­su­nie,
    • 0, 1000 – ozna­cza, że pas­ki nie zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie, ale zbli­że­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na wy­su­nie od­po­wie­dni pa­sek, któ­ry zo­sta­nie ukry­ty po se­kun­dzie od mo­men­tu, w któ­rym mysz­ka zo­sta­nie wy­su­nię­ta po­za pa­sek,
    • 1000, 0 – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie, po czym po se­kun­dzie zo­sta­ną ukry­te, ale zbli­że­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na już ich nie wy­su­nie,
    • 5000, 1000 (są to war­to­ści do­myśl­ne) – ozna­cza, że pas­ki zo­sta­ną wy­świet­lo­ne przy star­cie, po czym po pię­ciu se­kun­dach zo­sta­ną ukry­te, ale zbli­że­nie mysz­ki do kra­wę­dzi ok­na wy­su­nie od­po­wie­dni pa­sek, któ­ry zo­sta­nie ukry­ty po se­kun­dzie od mo­men­tu, w któ­rym mysz­ka zo­sta­nie wy­su­nię­ta po­za pa­sek.
  5. War­to zwró­cić uwa­gę na dwa spo­so­by uzys­ka­nia efek­tu nie­u­kry­wa­nia pas­ków. Je­śli obie war­to­ści bę­dą rów­ne –1, to pas­ki nie bę­dę ukry­wa­ne, a pro­gram za­re­zer­wu­je dla nich od­po­wie­dnie ob­sza­ry na gó­rze i na do­le ok­na. Zdję­cia bę­dą wy­świet­la­ne mię­dzy tak za­re­zer­wo­wa­ny­mi ob­sza­ra­mi. Je­śli na­to­miast obie war­to­ści bę­dą bar­dzo du­że (np. 100000), to czas, po któ­rym pas­ki zo­sta­ną ukry­te bę­dzie wy­no­sił od­po­wie­dnio du­żo ms, co w prak­ty­ce ró­wnież bę­dzie ozna­cza­ło brak ich ukry­wa­nia (chy­ba, że oso­ba oglą­da­ją­ca po­kaz wy­trzy­ma ty­le cza­su przed mo­ni­to­rem).
  1. Je­dnak­że pro­gram za­cho­wa się w tej sy­tua­cji ina­czej niż dla cza­sów rów­nych –1. Po­nie­waż pro­gram uzna, że pas­ki za chwi­lę zo­sta­ną ukry­te – nie re­zer­wu­je na pas­ki ob­sza­rów ok­na, ale wy­świet­la pas­ki z za­da­nym stop­niem prze­źro­czy­sto­ści. Tak więc w tej sy­tua­cji pas­ki bę­dą ca­ły czas wi­do­czne, a przez nie bę­dą prze­bi­ja­ły wy­świet­la­ne slaj­dy.
  2. Ko­lej­ne dwa cza­sy (Czas, po upły­wie któ­re­go, po wy­świet­le­niu vi­deo pa­sek z przy­cis­ka­mi ste­ru­ją­cy­mi vi­deo zo­sta­nie au­to­ma­tycz­nie ukry­ty oraz Czas, po upły­wie któ­re­go, po prze­su­nię­ciu mysz­ki znad pas­ka z przy­cis­ka­mi ste­ru­ją­cy­mi vi­deo zo­sta­nie on au­to­ma­tycz­nie ukry­ty) do­ty­czą slaj­dów, któ­re są fil­ma­mi. Ta­kie slaj­dy ma­ją do­dat­ko­wy pa­sek ste­ru­ją­cy vi­deo, któ­ry jest wy­świet­la­ny na do­le ok­na nad pas­kiem z mi­nia­tu­ra­mi.

    Tu zo­ba­czysz przy­kład ga­le­rii z ta­kim pas­kiem.

    Cza­sy tu oma­wia­ne wpły­wa­ją na za­cho­wa­nie się właś­nie te­go do­dat­ko­we­go ele­men­tu ste­ru­ją­ce­go od­twa­rza­niem fil­mu i dzia­ła­ją ana­lo­gicz­nie do cza­sów omó­wio­nych wy­żej.
  3. Li­czba kla­tek na se­kun­dę. Sil­nik ga­le­rii pra­cu­je w opar­ciu o we­wnę­trzny ze­gar, któ­ry w okreś­lo­nych od­stę­pach cza­su prze­ry­wa na chwi­lę dzia­ła­nie in­nych ap­li­ka­cji i po­wo­du­je wy­świet­le­nie ko­lej­nej klat­ki po­ka­zu. Je­śli po­kaz nie jest ani­mo­wa­ny, to czas pro­ce­so­ra jest zu­ży­wa­ny tyl­ko w mo­men­cie wy­świet­la­nia przejść mię­dzy slaj­da­mi oraz w mo­men­cie, kie­dy wy­ko­nu­je­my ja­kąś ak­cję (np. za po­mo­cą mysz­ki) i po­wo­du­je ona np. wy­su­nię­cie pas­ka z mi­nia­tu­ra­mi. W po­zo­sta­łym cza­sie (kie­dy slajd jest po pro­stu sta­tycz­nie wy­świet­la­ny) ga­le­ria nie prze­ry­wa dzia­ła­nia in­nych pro­gra­mów.

    Je­śli po­kaz slaj­dów jest ani­mo­wa­ny, to li­czba kla­tek na se­kun­dę de­cy­du­je o płyn­no­ści tej ani­ma­cji. Je­śli li­czba kla­tek na se­kun­dę jest nis­ka (np. 10) – to ruch nie jest płyn­ny, ale ob­cią­że­nie pro­ce­so­ra jest nis­kie i moż­na bez prob­le­mu wy­ko­ny­wać in­ne ope­ra­cje na­wet na kom­pu­te­rze o sła­bej mo­cy. Je­śli li­czba kla­tek na se­kun­dę jest wy­so­ka (np. 50), to ruch jest płyn­ny, ale zu­ży­cie mo­cy pro­ce­so­ra jest wyż­sze, co mo­że z ko­lei po­wo­do­wać brak płyn­no­ści pra­cy in­nych ap­li­ka­cji.

    Gale­ria spraw­dza, czy prze­glą­dar­ka ob­słu­gu­je funk­cję re­quest­Anima­tion­Fra­me i je­śli tak, to ko­rzy­sta z te­go me­cha­ni­zmu, któ­ry w no­wo­czes­nych prze­glą­dar­kach po­zwa­la osią­gnąć czę­stot­li­wość od­świe­ża­nia ani­ma­cji rów­ną czę­stot­li­wo­ści od­świe­ża­nia ekra­nu mo­ni­to­ra (a więc czę­sto po­nad 100 klatek na se­kun­dę). Przy ta­kiej czę­stot­li­wo­ści ani­ma­cje są bar­dzo płyn­ne, ale wy­ma­ga­ją moc­nej ma­sz­yny. Ga­ler­ia kon­tro­lu­je rów­nież, czy cykl wy­świet­la­nia po­je­dyn­cze­go slaj­du od­po­wia­da cza­so­wi za­dek­la­ro­wa­ne­mu w pkt 1. Może się bo­wiem zda­rzyć, że za­de­kla­ru­je­my krót­ki czas wy­świet­la­nia slaj­du (np. 1000 ms) i jedno­cześ­nie usta­li­my wy­so­ką licz­bę kla­tek na sekun­dę co spo­wo­du­je, że masz­yna nie wy­ko­na ca­łej za­ło­żo­nej anima­cji (np. prze­wi­nię­cia zdję­cia) w za­ło­żo­nym czasie. W ta­kiej sy­tua­cji ga­le­ria auto­ma­tycz­nie do­sto­su­je licz­bę kla­tek na se­kun­dę do wa­run­ków tak, że­by czas wy­świet­la­nia slaj­du był jak naj­bar­dziej zbli­żo­ny do za­ło­żo­ne­go.

    Stąd rze­czy­wi­sta li­czba kla­tek na se­kun­dę i wra­że­nie płyn­no­ści ru­chu mo­że na róż­nych kom­pu­te­rach wy­glą­dać ina­czej. Na szyb­kość wy­ko­ny­wa­nia po­szcze­gól­nych ope­ra­cji ma wpływ przede wszyst­kim wiel­kość (roz­dziel­czość) zdjęć. Im zdję­cia więk­sze, tym wię­cej cza­su za­jmu­je ich wy­świet­le­nie.
  4. Li­czba kla­tek na prze­jście. Ten pa­ra­metr usta­la ile kla­tek z po­szcze­gól­nych slaj­dów zo­sta­nie na sie­bie na­ło­żo­nych pod­czas wy­ko­ny­wa­nia prze­jścia mię­dzy slaj­da­mi. Je­śli np. li­czba kla­tek na se­kun­dę bę­dzie rów­na 50, a li­czba kla­tek na prze­jście rów­na 10, tzn. że prze­jście bę­dzie trwa­ło 0,2 se­kun­dy (li­czba kla­tek na prze­jście sta­no­wi w tym wy­pad­ku 1/5, czy­li 2/10 cał­ko­wi­tej li­czby kla­tek na se­kun­dę).

    Je­śli czas wy­świet­la­nia po­je­dyn­cze­go slaj­du zo­sta­nie usta­wio­ny na 1 se­kun­dę, to 0.8 se­kun­dy bę­dzie wy­świet­la­ny slajd „czy­sty”, a 0,2 se­kun­dy bę­dzie trwa­ła zmia­na je­dne­go slaj­du na dru­gi.

    Te trzy pa­ra­me­try (czas wy­świet­la­nia po­je­dyn­cze­go slaj­du, li­czba kla­tek na se­kun­dę oraz li­czba kla­tek na prze­jście) mu­szą być ze so­bą sko­re­lo­wa­ne tak, by uzys­kać wła­ści­wy efekt i w du­żym stop­niu za­le­żą od wy­bra­ne­go ty­pu prze­jścia. Np. dla prze­jścia ty­pu Wstę­ga li­czba kla­tek na prze­jście mu­si być sto­sun­ko­wo du­ża, aby uzys­kać wra­że­nie przy­spie­sza­nia i spo­wal­nia­nia ru­chu slaj­du. Z ko­lei ta­ka sa­ma li­czba kla­tek na prze­jście dla zwyk­łe­go prze­ni­ka­nia spo­wo­du­je, że czas prze­ni­ka­nia bę­dzie zbyt dłu­gi i efekt bę­dzie ma­ło cie­ka­wy.

    Za­chę­cam do eks­pe­ry­men­to­wa­nia i do­bra­nia wła­ści­wych dla na­sze­go po­ka­zu pa­ra­me­trów.

Our Services

Kombi logo
Virtual Gallery logo
3N STOCK PHOTOS logo
Kombi PDF Tools logo
K3D logo
Logo 3N Games